neflier doux qui n'a pas besoin d'un blettissement pour mang

Répondre
visakoivu

neflier doux qui n'a pas besoin d'un blettissement pour mang

#1 Message par visakoivu » 16 janv. 2013 17:01

Bonjour,

j'ai trove une varietee de neflier doux, qui n'a pas besoin de blettisement pour etre mangeable. Quelques pepineries la vend et disent qu'elle est mangeable cru, avant blettissement/gel et qu'elle est la variete la plus sucree des nefliers.

Il s'agit de la variete Kurpfalzmispel (syn Süßmispel, neflier doux en allemand ) voir les liens:

http://shop.baumschuleritthaler.de/Wild ... 4CF1603085

http://kornelkirsche.eu/pages/strona-gl ... nieszpulka

Connaissez vous cette variete? Si oui, est-il vraiment doux sans blettissement?

J'ai deja commande des greffons par curiosite et je vais mettre la variete dans la bourse aux greffons, s'il va montrer cette qualite tres interessant.

mitschurin

Re: neflier doux qui n'a pas besoin d'un blettissement pour

#2 Message par mitschurin » 16 janv. 2013 17:28

Hello, I grow this sweet medlar since two years, and I could try some fruits yet: They are not better, if you eat them unblettet, but they are NOT sweet! So, I think this "cultivar" is nothing special, I think it is not better than any other medlar, when unbletted...! You do not have to buy this, if you want something special. In this case you might buy the "seedless", which is really nice for eating!

klakos

#3 Message par klakos » 16 janv. 2013 18:32

Je crains qu'il faille ce méfier de toutes ces variétés "merveilleuses" qui sont originaires d'Arménie, Turquie, Irak, Iran, autour de la mer Caspienne, etc.
Je ne remets absolument pas en question leur qualité gustative in-situ. Le pb est que nous avons un climat très différent. et que la maturation n'est plus ici du tout la même.

mitschurin

#4 Message par mitschurin » 16 janv. 2013 18:58

No, this "cultivar" was found in GERMANY in the 1960ies! Not in Armenia, Iran else...!

visakoivu

#5 Message par visakoivu » 16 janv. 2013 21:06

mitschurin a écrit :Hello, I grow this sweet medlar since two years, and I could try some fruits yet: They are not better, if you eat them unblettet, but they are NOT sweet! So, I think this "cultivar" is nothing special, I think it is not better than any other medlar, when unbletted...
I do not understand "They are not better, if you eat them unblettet, but they are NOT sweet". Do you mean that they do not taste better while unblettet AND they are NOT sweet unblettet? OR That they do not taste better while unblettet and aren not sweet AT ANY STAGE OF MATURITY?

Anyway, I already ordered some scionwood and I do not care about the few € it costs and I have plenty of hawthorns to graft. But I understand that maybe I should have asked first. I think I will just graft it and try myself.

Thank you for your answer Mitschurin!
Where could I get the "Seedless"? Is it the same as "NEFLIER var. apyrena" http://fruitiers.net/fiche.php?NumFiche=1858 ?
But there it is indicated that the quality of the fruit is lower than of wild fruits "Qualité gustative moindre qu'une nèfle sauvage." and it is of relatively small size.

mitschurin

#6 Message par mitschurin » 17 janv. 2013 07:48

Sorry for creating missunderstandings:

The "Kurpflazmispel" is not better for table fruit purpose unbletted than any other medlar I tried unbletted. It is not bitter, but not sweet in this stage. If the fruits are bletted, it is a nice tasting medlar, but I could not test it in direct comparison to other cultivars, in order to tell you, if it is sweeter than others (in bletted stage!).

The Seedless is the var. Apyrena, well maybe there might be different types, but I don't think so, since I grow 3 different origins and all seems to be the same! The fruits are much smaller, but in my opinion the taste is nice and the absence of seeds is really great for fresh eating and processing...

visakoivu

#7 Message par visakoivu » 17 janv. 2013 08:34

I will search for the var. Apyrena and maybe I get get some scionwood of this variety too.
Of course the absence of seeds is really great for processing.

patrice
Administrateur - Site Admin

#8 Message par patrice » 19 janv. 2013 09:09

visakoivu a écrit :I will search for the var. Apyrena
http://www.fruitiers.net/fiche.php?NumFiche=1858

visakoivu

#9 Message par visakoivu » 19 janv. 2013 09:45

Merci Patrice!

J'ai aussi déja trouvé Apyrena sur fruitiers.net. J'ai vu les nefliers dans la bourse immediatement après avoir ercit le message. Fruitiers.net c'est toujours mon premier choix, surtout pour les variétées peu commun.

Répondre